Chybovat je lidské... ale moc drahé

Chybovat je lidské... ale moc drahé

8 marketingových chyb, které si nemůžete dovolit

Překážky, které nám brání lépe pracovat, najdeme téměř v každé oblasti podnikání. Marketing není výjimkou.

Vyvarujte se těchto chyb a ušetříte si tak nejen čas a nervy, ale také peníze:

1. Spoléhat jen na jednu formu propagace.
Pokud je celý váš marketingový rozpočet zaměřen jen na jednu formu propagace vaší firmy, vaše investice nebude dosahovat nejvyšší možné návratnosti. Každý způsob propagace oslovuje jen část vašich zákazníků a k tomu, abyste je oslovili všechny, musíte zapojit různé formy komunikace. Diversifikováním vašich aktivit dosáhnete větší frekvence a hlubšího dosahu vaší komunikace.

2. Neměřit výsledky.
Měření výsledků vašich marketingových aktivit vám pomáhá rozeznat ty, které vám vydělávají peníze a ty, které vám peníze pouze konzumují. A těch druhých se každá soudná firma chce zbavit. Porovnávejte ceny inzerátů s cenou osobní návštěvy obchodním zástupcem. Porovnávejte čas strávený s neperspektivním zákazníkem s časem stráveným u vašeho největšího odběratele. A posuzujte, jaké změny v odezvě vám přináší změny v textu, designu nebo provedení vašich propagačních materiálů.

3. Nejdřív vystřelit, a teprve potom zamířit.
Pokud dáváte peníze do každé propagační aktivity, která se vám dostane na stůl, zastavte se na chvíli a zamyslete se nad výhodami plánování. Jakmile budete mít plán, poznáte přednosti opakované inzerce (a s tím spojených slev), nebudete platit expresní přirážky za bleskové akce a zabráníte zbytečným nákupům... jako např. těch 10 000 kalendáříků na rok 2000, které vám dodnes leží ve skladu.

4. Rušit marketingové aktivity, když nejsou peníze.
Když se zastaví přísun peněz, všichni hledáme cesty, jak snížit náklady. Drahá reklama, direct-mail a další formy marketingu jsou při škrtání často na prvním místě. Ale když zastavíme tyto aktivity, současně zastavíme příliv nových zákazníků. Před jakýmkoliv škrtáním tedy zkontrolujte, zda vám tyto marketingové aktivity přináší peníze, a pokud ano, místo rušení hledejte spíše způsob, jak za stejnou cenu získat více muziky.

5. Nevyhledat pomoc, když ji potřebujete.
Pokud zjistíte, že jste příliš zaneprázdněni na to, abyste marketingové aktivity zvládali vlastními silami - nebo že vaše materiály nevypadají tak profesionálně, jak si představujete - nastal čas povolat posily. Najměte si pracovníka na částečný nebo plný úvazek, uzavřete smlouvu s reklamní agenturou nebo přiveďte do vaší firmy poradce. Tito lidé mohou, pod vaším vedením, najít ve vašem podnikání skuliny (nebo přímo díry), kterými vám zbytečně utíkají peníze. A pokud je zacelí a začnou vám tak peníze vydělávat, bude to výhodná investice.

6. Rýpat do aktivit, které přináší výsledky.
Pokud používáte vaše propagační materiály již několik let a cítíte, že je potřeba je zmodernizovat a změnit, zkontrolujte, zda to není pouze váš subjektivní názor. Pokud vám totiž přináší výsledky, není důvod nic měnit. Čas na změnu nastává až v okamžiku, kdy měřitelné výsledky začnou klesat a i zde je potřeba nové aktivity a materiály nejprve porovnat s těmi starými, a teprve na základě zjištění, co funguje lépe, jedno nebo druhé zrušit.

7. Dovolit, aby vaše ego rozhodovalo tam, kde má rozhodovat kalkulačka.
Lidské ego často dovoluje velmi chytrým lidem dělat rozhodnutí, které by u všech ostatních považovali za hloupost. Vaše marketingové rozhodování by se mělo řídit jen vlivem, které bude mít na vaše tržby a ziskovost. Rozesílání reklamních dopisů na adresy lidí, před kterými se chcete vytáhnout, účast na zahraničním veletrhu, který spotřebuje polovinu vašeho rozpočtu nebo tištění 8-barevných vizitek... to všechno jsou příklady situací, kdy ego vyhrálo nad rozumem.

8. Spoléhat pouze na pocity.
Napadlo vás to ve vaně: Velký Nápad, který vám pomůže propagovat vaši firmu. Hned druhý den tedy svoláte pracovníky, rozdáte úkoly a během několika týdnů se váš Velký Nápad... obří billboard na příjezdové cestě k vaší firmě... stává realitou. Příště, až vás zase napadne nějaký Velký Nápad, si zkuste nejprve promluvit s vašimi zákazníky. Nebo s lidmi, kteří už něco podobného vyzkoušeli a mohou vám tedy říci, jak se jim to osvědčilo. Potom vyzkoušejte vaši myšlenku v malém měřítku. A velké peníze do tohoto nápadu investuje pouze po tom, co se osvědčí jako funkční. Zabráníte tak zbytečnému bolení hlavy, které vás přepadne ihned poté, co zjistíte, kolik vás nevydařený Velký Nápad ve skutečnosti stál.

© Copyright České vzdělávací centrum, s.r.o.
Souhlas k využití autorských práv: Tento článek můžete bezplatně přetisknout nebo zveřejnit za předpokladu, že na jeho konci uvedete následující uvedení copyrightu a zdroje: © Copyright České vzdělávací centrum, s.r.o., www.cvc.cz